Veelgestelde vragen over
de Mercedes Benz L 408 en L 508 modellen

© konepool 2004-2011

 

In de loop der jaren hebben we via onze website veel vragen gekregen.  We hebben steeds geprobeerd die zo goed mogelijk te beantwoorden. Op deze webpagina hebben we een groot aantal  antwoorden verzameld. In de hoop op die manier 408 en 508 bezit(s)ters van dienst te zijn.

Mocht je aanvullende informatie hebben, dan kan je die altijd mailen naar mailto:508@konepool.demon.nl

 

We hebben ons best gedaan om de juistheid van de informatie te controleren. Ondanks dat, aanvaarden we geen aansprakelijkheid voor de juistheid van onderstaande informatie. Aan het onderstaande kunnen dus geen rechten worden ontleend.

 

Banken. 2

Zwaailichten. 2

Verzekering. 2

Prijs. 2

Snelheid. 3

Vapour lock. 3

Productie periode. 3

Ex leger bus. 3

Rijbewijs. 3

Tussenschot 4

Terugkeuren. 4

Roest 4

Handelaar in Assen. 4

Onderhoud. 5

Op het Internet 5

Domeinen. 5

508 Ambulances Nederlandse leger 5

Veerbladen. 5

Sturen. 5

Zwakke punten. 6

Brandstof verbruik. 6

Club. 6

Lege accu’s. 6

Levensduur dieselblok (OM 314) 6

Codering. 6

Afstelling carburateur 7

Eindoverbrenging. 7

Laadvermogen. 7

Het moderne verkeer 8

Dubbele cabine. 8

BPM... 8

Stuurbekrachtiging. 8

508 in Afrika. 8

Spanningsregelaar 408. 9

Download document veelgestelde vragen. 9

 

Banken

In het 408 brandweervoertuig

De prachtige banken die je op de foto’s op onze 408/508 pagina ziet, zaten al in de 408 toen we hem van de brandweer in Lienden (Gelderland) kochten in 1996. De zitting kan opgeklapt worden, zodat we heel wat 'kastruimte' hebben. Ik heb twee planken (ieder halve bank lengte) gemaakt met daaraan L-vormige aluminium strips. Die planken passen precies tussen de twee banken waardoor een groot twee persoonsbed ontstaat. In het achterste gedeelte van de 408 (achter de rolluiken) heb ik op 1 meter hoogte een eenvoudige bedbodem bevestigd met daarop een matras. Zo hebben we nog een bed met daaronder een zee van ruimte voor tafels, stoelen, een klein koelkastje (op gas / 12 en 220 volt), en andere bagage. Aan de zijkant van de bus heb ik een grote rolluifel bevestigd. Is ideaal als het regent! We hebben de bus verder niet omgebouwd omdat hij multifunctioneel moet zijn. De banken en het bed zijn er gemakkelijk uit te halen, zodat er motoren of verhuisspullen in de bus passen. Ook voor vervoer van bijvoorbeeld schoolkinderen en hockeyteams (grote pret!) blijft de bus zo geschikt.

In het 508 brandweervoertuig 

Voordat we de 408 verkochten, zijn de banken verwisseld met die welke origineel in de 508 zaten. Simpelweg omdat we de mooie banken uit de 408 niet kwijt wilden. In het gedeelte achter de dubbele cabine van de 508, zijn 2 tweepersoons bedbodems gemonteerd. Zodoende zijn 4 slaapplaatsen ontstaan. Onder de bedden is een zee van bergruimte.

Zwaailichten

Blauwe zwaailichten mogen in Nederland blijven zitten zolang je ze maar niet aandoet. Ik heb dat laten uitzoeken door een kennis die bij de Amsterdamse politie werkt. Hij heeft e.e.a. netjes voor me op papier gezet. Dat A4tje zit bij de autopapieren, maar in de 13 jaar dat we nu met blauwe zwaailichten rondrijden, heb ik het in Nederland nog nooit nodig gehad. Politieagenten (en buschauffeurs, brandweerlieden en meer van dat volk) zwaaien bijna altijd vriendelijk als we ze tegenkomen, zelfs in veel andere Europese landen. In Andorra en aan de Deense grens hebben we de blauwe kappen wel eens moeten verwijderen, maar dat is dan ook alles.

 

Verzekering

Onze 408 is al zolang we hem hadden (vanaf 1996) als oldtimer verzekerd. Die van ons was van 1972, maar een oldtimer verzekering is volgens mij aan te vragen voor alle motor voertuigen van 20 jaar en ouder. De 508 die we sinds 2004 hebben, stamt uit 1979 en is dus ook als oldtimer verzekerd. Onze bussen verzekeren we bij KNMV verzekeringen, postbus 59. 2200 AB Noordwijk, 071-36 43 150, http://www.knmv.nl, e--mail: knmv@aon.nl. De premie bedraagt slechts € 73,48 per jaar [in 2010]. Je krijgt bij de KNMV geen no-claim korting op deze oldtimer verzekering en je mag (officieel) niet meer dan 5000 km per jaar rijden.

 

Prijs

We hebben € 4500 voor onze legerambulance betaald in 2003 en dat is relatief weinig. De bus was afkomstig van het Nederlandse leger en heeft tot eind negentiger jaren in de opslag gestaan (weet ik van een kennis die bij Mercedes Nederland werkt en de verkoop aan het leger regelt).
In de buurt van Assen waren ze te koop voor € 7500 (zie Handelaar in Assen). Ze waren afkomstig van het Duitse leger, in erg goede staat en hadden zeker niet lang buiten gestaan. De prijs vond ik zelf aan de hoge kant. Maar goed, je koopt wel een bijna nieuwe onverwoestbare bus.

 

Snelheid

Of een bus nu op diesel of benzine loopt, 85 km/h op de snelweg moet haalbaar zijn (behalve misschien met storm tegen). Onze 408 (benzine motor) haalde zelfs 110kmh maar daarvan was de overbrenging in de achteras veranderd (zie Eindoverbrenging).
’Heuvel op’ is een rekbaar begrip maar onze 408 met benzinemotor haalde zo'n 50 km/h op een 10 % helling en da's toch aardig steil. Ik vermoed dat er iets mis is met een bus als die dat niet haalt:
*
benzine: afstelling onjuist en/of aanlopende remmen
* diesel: verstopt dieseloliefilter
De motor van een 508 heeft veel koppel en loopt als de spreekwoordelijke naaimachine. Voorgloeien bij het starten is niet nodig omdat de startmotor 24 volt is. Topsnelheid is zo'n 90 km/h, kruissnelheid 80 km/h.

 

Vapour lock

Bij hoge temperaturen op hellingen (zoals in de Pyreneeën) is bij een 408 benzinebus kans dat er zg. 'vapour lock' ontstaat in de carburateur. Dat zijn luchtbellen in de benzine die de benzine toevoer naar het motorblok blokkeren. Gevolg is dat de bus het niet meer doet, wat vooral op steile tweebaans wegen erg vervelend kan zijn. Laten afkoelen van het motorblok (eventueel geholpen door ijs of water: eigen ervaring) is de enige remedie. Het verschijnsel kan erg lastig zijn en je ertoe dwingen steile hellingen te moeten omzeilen en niet te rijden als de buiten temperatuur boven de 30 graden is.

 

Productie periode 

L 508 modellen met OM314 motor van zijn geproduceerd van 1966 tot en met 1986

 

Ex leger bus

Als je een bus koopt die direct afkomstig is van het leger (van de Domeinen of via een handelaar), hoeft er meestal weinig vernieuwd te worden. Je moet denken aan kapotte lamp(glazen), kapotte spiegel, kleine deukjes of krassen, etc. Heeft de bus al een burger eigenaar of meer gehad dan is het natuurlijk een ander verhaal. Dan moet je vooral letten op zaken als olieverbruik, verstopte dieseloliefilters, versleten remschoenen, speling in de stuurinrichting, etc.

In onze leger ambulance zaten de originele leger accu's die het prima deden. Zou best kunnen dat de ambulances door het leger afgeleverd worden met conserveringsolie. Zeer verstandig zelfs. Olie verversen is zeer gemakkelijk en de kosten zijn verwaarloosbaar. De gemonteerde Michelin banden zijn van goede kwaliteit: op onze 408 brandweerbus zaten exemplaren van 1994 die na 10 jaar en 45000 kilometer te hebben gedraaid geen scheuren of wat dan ook vertoonden en nog 4,5 mm profiel hadden . De banden op onze 508 ambulance (uit 1987) hadden eind 2003 80.000 gedraaid en sommige waren toen aan vervanging toe.

 

Rijbewijs

Sommige bussen kunnen alleen bereden worden met groot rijbewijs (zoals de 508 Ambulance van mij toen ik hem kocht). Op het kenteken staat dan dat de Toegestane Maximum Massa [TMM] 5000 kg is. Terugkeuren naar klein rijbewijs [TMM is 3500 kg] is een administratieve handeling [zie Terugkeuren]
Bij het bepalen welk rijbewijs je nodig hebt, gaat het niet om het eigen gewicht van de 508 (zg. massa ledig voertuig op kentekenbewijs deel 1 = 2730 kg) maar om de zg. maximum massa voertuig. Voor klein rijbewijs is dat 3500 kg (laadvermogen dan dus 770 kg). Op ons kentekenbewijs stond 5000 kg, dus daarvoor moet je groot rijbewijs hebben.

 

Tussenschot

Met tussenschot achter de bestuurdersstoel is grijs kenteken zeker toegestaan. Wij rijden al sinds 1986 408/508 met en zonder tussenschot zonder problemen op grijs kenteken. We zijn nog nooit aangehouden, dus we weten niet wat er gebeurt als we wel gecontroleerd worden. Onze brandweervoertuigen hadden/hebben een dubbele cabine waardoor maximaal 9 personen vervoerd mogen worden.

Terugkeuren

De bussen hebben vaak een maximum totaal gewicht van 5000 kg, wat betekent dat je er een groot rijbewijs (C) voor moet hebben. Ze zijn echter eenvoudig terug te keuren naar 3500 kg (rijbewijs B). Vroeger moest bij het terugkeuren vaak het verenpakket gewisseld worden, maar dat hoeft niet meer: het terugkeuren is alleen nog een administratieve handeling en de achterveren kunnen netjes blijven zitten.
Je kunt het terugkeuren zelf regelen met een TMM-formulier, dat is te downloaden via de website van de RDW {Rijksdienst voor het Wegverkeer]: http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/RenI/VRD/Formulieren/3%20E%200362t%20Aanvraag%20aanpassing%20TMM%20op%20het%20kentekenbewijs%20van%20een%20bedrijfsauto.pdf. De kosten van de administratieve afhandeling van het terugkeuren bij de RDW staan op dat formulier. Het ingevulde formulier moet samen met het kentekenbewijs naar de RDW worden opgestuurd. Doe dat aangetekend met begeleidende brief met opgave van wat je opgestuurd hebt (Aantekenen niet vergeten, want de ambtenaren presteerden het in ons geval deel 1 kwijt te raken!). Zorg ervoor dat je een kopie maakt van kentekenbewijs deel 1 &2!
De RDW, vraagt vervolgens om een spoorbreedte verklaring. Die is bij Mercedes Benz [MB] te verkrijgen à raison van €65.- ex btw. Bel met Mercedes Benz in Utrecht, afdeling Homologatie, Ria Fielemon, 030-2471769 [Zorg dat je het chassisnummer van de wagen bij de hand hebt]. Om het aanvragen van de spoorbreedteverklaring van MB in gang te zetten, moet je een kopie van je kenteken (deel 1 & 2), je naam- en adresgegevens en je telefoonnummer faxen naar MB afdeling homologatie, t.a.v. mevr. Fielemon, 030-2987832. Vervolgens stuur je die verklaring óók naar de RDW, en deze geeft dan het kentekenbewijs op rijbewijs B af. Doorgaans gaat dit zonder keuring, doch een oproep voor een zichtkeuring kan altijd gedaan worden.

Roest

De 508 ambulance die we ooit hadden, had bijna geen roest, Dat komt vooral omdat die bussen afkomstig was van het Nederlandse leger (altijd binnen gestaan). Onze bus had het leger pas in augustus 2000 verlaten. De vorige eigenaar van mijn bus stalde de bus bovendien ook altijd in een loods.

Bij de aanschaf van een 408/508 vooral letten op het subframe waarop de carrosserie rust. Het subframe dat de verbinding vormt tussen carrosserie en de twee grote chassisbalken wil nogal eens verrot zijn. Goed controleren dus voor aankoop. Het is een van de weinige zwakke punten van de bussen: roestgevoelig. Dat kan tot problemen bij de APK keuring leiden.

Als je een brandweer uitvoering koopt, zoek dan naar een manschappenwagen. Bij pompwagens heeft (lek)water schade soms aangericht.

Handelaar in Assen

Een handelaar in Assen (Roelof Beuving (06-54250507, e-mail: stairwaypromotions@home.nl) heeft een aantal jaren 508’s [voornamelijk ex-ambulances] aangeboden. De bussen kwamen uit Duitsland Info over de bussen in Assen: de lengte van de bussen is 5,19 cm en de wielbasis is 2,95 m. 3,8 ltr. Diesel (OM 314), 5 versnellingen. Volledig geïsoleerd, aparte Eberspacher kachel. Gem. km stand 20.000, bussen zijn als nieuw.

Onderhoud

Het is niet eenvoudig een goede dealer te vinden voor het onderhoud van de Düsseldorfers. Veel dealers hebben niet genoeg verstand van de bejaarde bussen en andere, vooral officiële Mercedes,  dealers vragen de hoofdprijs voor het onderhoud. Na lang zoeken heb ik in Sleeuwijk [bij Gorinchem] een goed adres gevonden. De eigenaar, Tony den Boer, heeft zelf 26 jaar met een Düsseldorfer gereisd en heeft als Mercedes monteur veel ervaring met het onderhouden van voertuigen van het Duitse merk.

 

denboer

“De Mercedes Specialist”

Tony den Boer

’t Zand 30

4254 XP Sleeuwijk

Tel. 0183 – 304014

Mobiel: 06 – 53676317

E-mail: info@autotechniekdenboer.nl

 

Website: www.autotechniekdenboer.nl

Op het Internet

Een goede bron voor 508's is www.marktplaats.nl en dan zoeken naar 'mercedes 508'. Zo heb ik die van mij ook gevonden.Je kunt ook zoeken bij Ricardo of Ebay op het Internet. Een goede site in Duitsland is http://www.mobile.de
Ben je op zoek naar een 408/508 in camperuitvoering, dan kan je wellicht wat vinden op
camperleven_small Het is een uitgebreide site met campers voor ieder beurs.

Domeinen

Bij Domeinen waren de 508 ambulances begin 2004 nog te krijgen: http://domeinen.minfin.nl , maar voor zover ik weet verkoopt Domeinen tegenwoordig alleen partijen en dan nog alleen maar aan handelaren.

Ik heb contact gehad met mensen die geboden hebben op ambulances bij Domeinen en verkoopbedragen gehoord tussen 3000 en 6000 euro.

508 Ambulances Nederlandse leger

Bij de NL ambulances gaat het om een batch van 390 voertuigen van 1987 die tot halverwege de jaren negentig geconserveerd in de opslag hebben gestaan. Defensie heeft zelfs geprobeerd ze terug te verkopen aan Mercedes in Stuttgart, maar de Nederlandse overheid wilde teveel geld voor de voertuigen. Daarop is besloten een aantal voertuigen toch maar te gaan gebruiken. Snel daarna (1999/200) zijn ze alsnog afgeschreven en naar Domeinen verhuisd. Daar zullen ze dus wel even buiten hebben gestaan, maar daar kunnen ze best tegen gezien de dikke lagen verf en tectyl die erop zitten.

Veerbladen

De ambulance 508 heeft 5 veerbladen met speciale demperrubbers. Een bus met een laadvermogen van 5000 kg heeft een veerpakket achter met 6 of 7 veerbladen.

Sturen

Ik heb zelf twee Volkswagen transporters T2 gehad en daarmee vergeleken stuurt een 508 zwaar, zeker bij lage snelheden. Er zit geen stuurbekrachtiging op. Kan wel gemonteerd worden maar is een ingrijpende operatie die daardoor, vooral als je het niet zelf kunt, veel tijd en geld kost.

Om het sturen te vergemakkelijken, is het aan te raden de voorbanden flink op druk te zetten. Afhankelijk van het type banden, kan er 4,5 tot 5 bar in de banden.

De draaicirkel is bijzonder klein, wat erg handig is.

Zwakke punten

Een Mercedes 508 is pracht automobiel. We zijn met een 508 ooit twee keer door de Sahara gereden. Het enige technische probleem wat we gehad hebben is een hangend startrelais (na een paar keer ging dat vanzelf over). Technisch zijn de bussen onverwoestbaar.

Je moet er bij aankoop achter zien te komen hoe hard er met de bus gereden is. Is dat 80 als kruissnelheid aangehouden dan is het ok. Als men er harder mee gereden heeft, is de kans op aanzienlijk oliegebruik aanwezig. Dit alles natuurlijk weer afhankelijk van de kilometerstand.

Verder willen de remmen nog wel eens problemen geven door lang stilstaan of het aantrekken van de wielmoeren met een te groot moment (= ovale remtrommels). De bus zal dan sterk naar links of naar rechts trekken met remmen. Is niet eenvoudig weer goed af te stellen. Ze doen het altijd wel een beetje maar soms is het echt te gek en is een grondige (en kostbare)revisie nodig. Om de remmen in goede conditie te houden is het aan te raden ze zo nu en dan eens flink te gebruiken.

Bij de aanschaf van een 408/508 vooral letten op het subframe waarop de carrosserie rust. Het subframe dat de verbinding vormt tussen carrosserie en de twee grote chassisbalken wil nogal eens verrot zijn. Goed controleren dus voor aankoop. Het is een van de weinige zwakke punten van de bussen: roestgevoelig. Dat kan tot problemen bij de APK keuring leiden.

Als je een brandweer uitvoering koopt, zoek dan naar een manschappenwagen. Bij pompwagens is de motor extra belast geweest en soms heeft ook (lek)water schade aangericht.

Brandstof verbruik

L 508 diesel: gebruik is afhankelijk van rijstijl en terreinomstandigheden 1 op 6 tot 1 op 9.
L 408 benzine: gebruik is afhankelijk van rijstijl en terreinomstandigheden 1 op 5 tot 1 op 7

Club

Veel informatie en advertenties zijn te vinden op de website van de vereniging Dubbellucht: www.dubbellucht.nl

Lege accu’s

Voor onze 508 ambulance heb ik ooit twee nieuwe accu's moeten kopen want de oude waren niet meer op te peppen. Ze zijn waarschijnlijk kapot gegaan omdat het bij de Ambulance 508 niet genoeg is om het contact af te schakelen met de sleutel. Er moet ook nog een knop (startonderbreker) op het dashboard ingedrukt worden om ervoor te zorgen dat de accu's helemaal losgekoppeld zijn van het elektrische circuit van de bus. Waarschijnlijk is dat niet gebeurd in de tijd dat de bus een tijd stil stond. Door lekstroom zijn de accu's diep ontladen en daar kunnen ze niet tegen.

Levensduur dieselblok (OM 314)

Bij goed onderhoud en niet te hard rijden (max. 85 km/uur kruissnelheid) kunnen de blokken 500.000 km meegaan! We hebben zelf ooit een ex-ME manschappenbus gehad die meer dan 350.000 kilometer had gedraaid. Van olieverbruik of ander motorisch ongerief was geen sprake. 

Codering

Verklaring van de type codering L 408,  L 408 D, L 508 D [zijn allemaal  bussen met het ronde neusje, net als de L 508 D van het Nederlandse leger, ook wel Düsseldorfer genoemd]:

:

 

Motorvarianten benzine: M121.946, M115.928, M115.921 of M121.943, allen benzine motoren met 4 cilinders.
De gewichtsvarianten L 408  zijn: van 3490 tot 4600 kg en de wielbasis zijn 2.95 en 3.50 m.
De gewichtsvarianten ontstaan door andere veren en aangepaste remmen te voorzien.
De versnellingsbak L 408 is een G1/15-4, vooras VL1/4-1,6 en achteras HL1/2-3,3.

De 408 en de 409 zijn beide van het 'baumuster' 309.0 (daar beginnen de chassis nummers dus mee) 

Afstelling carburateur

De afstelling van de carburateur van onze 408 bus met benzinemotor was zelfs voor MB deskundigen niet eenvoudig. Het afstellen moet zeer nauwkeurig worden uitgevoerd door een deskundige.

Eindoverbrenging

Wij hebben ooit de eindoverbrenging in het differentieel van onze 408 met benzinemotor veranderd. De originele overbrengingsverhouding was 6,5 (aantal tanden 39 : 6). Dat zorgde ervoor dat bij 80 km/u het net leek of de kleppen dwars door de cilinderkop naar buiten zouden komen zetten (veel toeren dus). Na de wijziging was de overbrengingsverhouding 4,1 (aantal tanden 41 : 10) [Mercedes radsatz, bestelnummer 309 350 19 39; standaard gemonteerd in de L 508 D] en dat rijdt een stuk relaxter. 100 kmh over de vlakke rijksweg is geen probleem.

In de praktijk komt het erop neer dat de bus 3 versnellingen heeft plus een overdrive. Bij dezelfde snelheid maakt het blok nu evenveel toeren in de derde versnelling als vroeger in de vierde. Nadeel is dat de trekkracht in de vierde versnelling minimaal is. Een heuvel op rijden in de vierde versnelling is er dus niet bij, terugschakelen naar drie is dan het parool. In de bergen rijden is geen probleem, het moet nu echter wel in lagere versnellingen gebeuren dan eerst. De stijlste helling die we 'bedwongen hebben' was 18% en dat ging zonder problemen.
De snelheidsmeter/kilometerteller is nu een snelheidsmeter/mijlenteller geworden: alle aangegeven waardes moeten met 1.6 vermenigvuldigd worden. Ik heb met lettertangstickers de omgerekende snelheden op de teller geplakt zodat we weten hoe hard we werkelijk gaan (voorbeeld: als de teller 50 km/h aangeeft rijden we in werkelijkheid 80 km/h). Volgens een vriend van me, die bij Mercedes werkt, kan de telleroverbrenging worden aangepast zodat die wel weer de correcte waardes aangeeft, maar we vonden het niet nodig daar ook nog eens geld aan te besteden.

Er bestaat ook nog een 'radsatz' met de overbrengingsverhoudingen 5,857 (41:7) en 4,3 (43:10). Als ik nu zou moeten kiezen zou ik 5,857 in het differentieel laten zetten. Dan is de vierde versnelling tenminste een gewone versnelling. 'Laten zetten' zeg ik want het afstellen van de tandwielen kan alleen door een goede en ervaren vakman gebeuren. Een foute afstelling leidt op z'n minst tot een verschrikkelijk gegier. En daarnaast natuurlijk tot overmatige slijtage. Ik heb het laten doen bij de firma Spijker [nu Pordon] in Nijkerk (heb alleen oud tel. nr.:  03494 - 57444). Het was allesbehalve goedkoop: 1500 gulden onderdelen (kroonwiel/pignon set = radsatz: 1300 gulden) en 1000 gulden arbeidsloon [excl. BTW!; in 1997].

Laadvermogen

Je kunt het laadvermogen uitrekenen door de massa ledig voertuig (vermeld op het kenteken) af te trekken van maximum massa voertuig (ook te vinden op het kenteken).

Een voorbeeld aan de hand van de gegevens van een van onze bussen.

1. als je je aan de regels voor rijbewijs B houdt: 3490 - 2730 = 760 kg (maximum massa voertuig - massa ledig voertuig). Dat is dus inclusief de inzittenden!
2. als je niet aan die regels houdt: 5000 - 2730 = 2270 kg (de 5 van 508 staat voor 5000 kg maximum massa voertuig - massa ledig voertuig). Gelukkig leven we in het land dat kampioen gedogen is...

Het moderne verkeer

Rijden in het moderne verkeer is geen enkel probleem zeker als je de wagen in de originele staat laat. Iedereen heeft dan ontzag voor je zeker als je in een ex-brandweerwagen rijdt (politie, brandweer en buschauffeurs zwaaien regelmatig vriendelijk). Als men er achter komt dat de wagen geen brandweerfunctie meer heeft, zijn de reacties mogelijk nog positiever (in de trant van: wat machtig zo'n bus)

Dubbele cabine

Met rijbewijs B mogen maximaal 9 personen inclusief de bestuurder vervoerd worden in een dubbele cabine. Er moeten dan overigens wel genoeg zitplaatsen aanwezig zijn. Dat is zo in het geval van een 408 of 508 brandweer manschappen wagen met dubbele cabine: er zijn vaak 11 zitplaatsen.

BPM

Voor ingevoerde voertuigen,  voertuigen afkomstig van de Nederlandse overheid of tot camper omgebouwde voertuigen moet om een kenteken te krijgen soms BPM (Belasting van personenauto's en motorrijwielen) betaald worden. Ga voor meer informatie hierover naar de site van de Belastingdienst: http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/bpm.htm

Stuurbekrachtiging

Het is goed mogelijk de 408/508 modellen te voorzien van stuurbekrachtiging. Dat maakt het manouveren bij lage snelheden een stuk eenvoudiger.

Bedrijven:

508 in Afrika

Ik ben samen met een aantal reisgenoten in 1989/1990 (november – januari met een Mercedes 508 via Marokko en Algerije naar Mali gereden en toen via Burkina Faso, Niger, Algerije en Marokko weer naar Nederland. Dat ging uitstekend. Technisch gezien heeft de bus (508 ex-ME manschappenbus) het voortreffelijk gedaan: alleen in Mali liet het startrelais het soms afweten, maar na afstelling daarvan verder geen problemen. Op een aantal lekke banden na, natuurlijk. Het is belangrijk de bus te voorzien van een stevige carter beschermingsplaat, want je kunt alleen goed door diep zand rijden bij hoge snelheid. Dan is het vaak moeilijk rotsen en bomen te ontwijken en loopt het laaghangende carter gevaar. Verder is het verstandig fijn gaas voor de radiator aan te brengen om kei inslag te voorkomen. Dat gaas moet je echter wel redelijk vaak checken en schoonmaken om dichtslaan te voorkomen. Onze bus was voorzien van een groot oliebad luchtfilter dat uitstekend voldeed (mits regelmatig gereinigd) in combinatie met een nylonkous om de luchtinlaat. Goed sluitende deuren en ramen zijn van groot belang. De raam- en deurrubbers moeten in goede staat om te voorkomen dat zand- en stof (stormen) ook in de bus gaan huishouden waardoor het zicht en de leefomstandigheden soms erg slecht kunnen worden. Zorg dat je een aantal goede reservewielen (4, velgen met de banden erom) bij je hebt zodat je snel weer mobiel kunt zijn als je een lekke band krijgt. Een aantal stevige (liefst) aluminium rijplaten zijn ook zeer aan te bevelen (monteer ze met bouten en vleugelmoeren aan de zijkant van de bus) evenals een goede hydraulische krik of nog beter een z.g. high lift jack en een paar stevige brede planken om een krik op te zetten.
In 1996 ben ik op de motor via Marokko en Mauritanië naar Dakar in Senegal gereden. Ik heb daarbij een tijd opgereden met een kleine Iveco vrachtwagen (iets groter als de 508). Vooral de route over de zandduinen van West Mauritanië (van net voor Nouadhibou tot aan Nouamrhar) bleek eigenlijk te veel voor de een-as aangedreven Iveco. Regelmatig diep vastzitten was het gevolg. Alleen als je veel ervaring hebt met het rijden met niet-4X4 auto's/trucks door diep mul zand is die route haalbaar met een 508. Anders kan je altijd de 508 op de trein zetten in Nouadhibou naar Choum en van daar naar het zuiden rijden. Vergis je daarbij niet in het stuk van het einde van het asfalt in West Sahara / Marokko tot aan Nouadhibou, want dat is zelfs voor 4X4 soms erg lastig. Je zult het wellicht al weten: het laten zakken van de druk in de banden (soms tot rond de 1 bar) doet wonderen in mul zand.

Pas op dat, als je met de bus terug gaat naar Europa, die geen (stiekem / zonder dat je het zelf weet) verstopte drugs bevat. De Marokkaanse en de Spaanse douanes bijvoorbeeld  sturen speciale drugshonden de bus in (weet ik uit eigen ervaring) en als je gepakt wordt, ga je zonder pardon het gevang in (weet ik gelukkig alleen van horen zeggen en uit de media). Goed controleren voordat je de grens overgaat dus.

 

Spanningsregelaar 408

De spanningsregelaar van een 408 is niet eenvoudig te vinden. Hij  bevindt zich aan de zijkant onder het zijruitje achter de km teller unit.

 

Download document veelgestelde vragen

Het document met veelgestelde vragen kan hieronder gedownload worden. Om het bestand uit te pakken heb je de WinZip software nodig.

 

FAQs 408 508.zip